«Flyktig tilstedeværelse» – BT / Tid og Sted – 1995

Flyktig tilstedeværelse

Billedkunstneren Øyvind Johnsen har i årenes løp jobbet med mange teknikker. Nå dreier det seg om foto.

I mars-april holdt Øyvind Johnsen utstilling i Visningsrommet, Kulturhuset USF. Om de rundt 20 bildene hadde BTs anmelder blant annet dette å si:

«Øyvind Johnsen besitter et spesielt «tenkende øye». Han komponerer, eksponerer, forstørrer og ser på en måte som inviterer til nye opplevelser. Foruroligende og beroligende.»

I likhet med bildene på utstillingen, er bildet på side 3 (laget spesielt for -Tid og Sted) kommet frem gjennom en «sammensmelting» av to negativer. Øyvind Johnsen selv har dette å si om Fri Side-bidraget:

«På utstillingen viste jeg mange «alvorlige» bilder, og et som kunne hatt tittelen «Flyktig til stede». For Tid og Sted har jeg vært i mørkerommet og laget en fotografisk kopi med et annet uttrykk, men ikke mindre viktig for det.

Bildet er tilsynelatende lyst og lett, med sol, gress, trær og påske- og pinseliljer – og med Jon, den yngste sønnen min, «snap-shot’et» i farger da han løp rundt i hagen får for ganske nøyaktig ett år siden.

Det andre negativet er fra en «ekspedisjon» jeg hadde til Kvamme (i «Verdensrekorden» min, – en gammel Opel Rekord som nå har åndet ut), for å fotografere den planten jeg er mest glad i – bekkeblom, nydelig blomstrende, saftig, sprø, livskraftig, i kanten av en stille bekk nedpå noen jorder.

Mange bilder ble tatt, også noen der jeg grep etter blomsten med hånden min, samtidig som jeg hadde en rask bevegelse med kamera. (Å gripe etter det vi er glad i, uten å rekke helt frem.)

To favoritter, med andre ord: Jon, høyst tilstedeværende i hagen i mai i fjor, og bekkeblom, som ikke er synlig her, men svært til stede da jeg tok bildet.

Og viktig nå: den livskraftige Jon! For en måned siden lå han lenge på Barneklinikken med kraftig lungebetennelse og var veldig syk.

Så er det også noe med at Jon på dette bildet likner på mine to brødre, kanskje også meg selv. Og at han er ute i den store verdenen. Det var hans første skikkelige sommer på to ben, da mye ble oppdaget og mye skulle oppleves.

Men på dette bildet (og det er det jeg som har gjort): litt «frosset fast», stoppet opp, liksom mørket ligger lyset foran og over og bak. Føttene er borte. Skygger når ham nesten. I mørkerommet ble bildet et annet enn «Jon i farten». Kanskje forteller jeg noe om vår flyktige tilstedeværelse også her?»

Øyvind Johnsen, bosatt på Paradis, debuterte på Vestlandsutstillingen i 1970. Han har hatt flere separatutstillinger og har deltatt på en rekke kollektivutstillinger og i andre kunstneriske prosjekter. Han er den sjette bidragsyteren til Tid og Steds Fri Side-prosjekt, der vi lar billedkunstnere og andre profesjonelle skapende disponere en avisside helt fritt.

GRETE HOLSTAD

FOTOKUNSTNER. Øyvind Johnsen er en eksperimentell kunstner som har brukt mange forskjellige teknikker. For Tid og Sted denne gangen har han laget et foto.